Schooltuin op Nederlandse wijze in bijna 2 weken a - Reisverslag uit Pokhara, Nepal van Guus en Tom Nelissen en Gallizia - WaarBenJij.nu Schooltuin op Nederlandse wijze in bijna 2 weken a - Reisverslag uit Pokhara, Nepal van Guus en Tom Nelissen en Gallizia - WaarBenJij.nu

Schooltuin op Nederlandse wijze in bijna 2 weken a

Door: Guus en Tom

Blijf op de hoogte en volg Guus en Tom

23 Februari 2008 | Nepal, Pokhara

Meerdere mensen die we hebben gesproken hadden ons verteld dat als je aan een bouwonderneming begint dat je ernstig rekening moest houden met Nepaleze vertragingen. Toch zijn we zoals eerder verteld 2 weken geleden begonnen met het spitten in de schooltuin. Nu staat er toch een volledig overdekte, tegen apen beschermde tuin met een heus hek dat op slot kan. Ook zijn de muren die aan de rijstvelden grenzen aan beide kanten (in de tuin en in het rijstveld) superstrak dicht gepleisterd zodat het water niet de tuin in kan lopen. Het dichtpleisteren en het afmaken van het voorliggende muurtje heeft nog wel het meeste tijd in beslag genomen. Dit komt omdat de stenen op waren en we dagen gewacht hebben op 10 nieuwe stenen, wat extra cement en natuurlijk de arbeidskrachten die het geheel zouden afmaken. Toch is er deze week eindelijk schot in de zaak gekomen en 2 dagen later was het muurtje af en waren de muren aan het rijstveld grenzend ambachtelijk dicht gepleisterd. Een aantal dagen hiervoor was ook de ironman begonnen met de stellage die het gaas zou gaan dragen die de tuin tegen rooflustige apen zou gaan beschermen. We hebben ons echt rot gelachen en tevens een beetje zorgen gemaakt. Er kwam een klein autootje volgeladen met stalen buizen die allemaal op maat gezaagd moesten worden en vervolgens op prehistorische wijze aan elkaar vast gelast worden. Twee dingen baarde ons een beetje zorgen: de eerste was het snoer dat naar het apparaat dat genoeg stroom zou opwekken om te kunnen lassen zat vol met open stukken waar je na aanraking onmiddellijk door werd geëlektrocuteerd. Dit snoer liep van achter het schoolplein helemaal naar de school waar het in de stoppenkast verdween. We hebben natuurlijk gelijk tegen die gasten gezegd dat ze pas mochten beginnen als ze de kale plekken op het snoer netjes afdekte en wegwerkte, zo gezegd zo gedaan. Het tweede waar we ons een beetje zorgen over maakte was het feit dat één van de twee werklui zo zat als een aap was!!!hahahaha hij stond daar een beetje tegen ons aan te stamelen in het Nepalees terwijl hij scheen te denken dat het Engels was. Nou we hebben het maar gelaten en ze zijn hun gang gegaan zonder enige ongelukken uiteindelijk. Het is zo onbegrijpelijk hoe de Nepalezen te werk gaan en hoe levensgevaarlijk hun gereedschappen en hun werkwijzen zijn. Kijk maar naar de foto’s dan zie je hoe oud en afgeragd al het materiaal eruit ziet. Aan het einde van de dag stond er weliswaar een stevige stellage waar alleen een poort in gemaakt moest worden en het geheel moest nog afgedekt worden met gaas. De poort en het frame dat op het muurtje kwam te staan zouden ze in de werkplaats afmaken. Gister kwamen ze zo waar met een superstrak frame aanzetten en zag de poort er ook echt goed uit, alleen was hij 30 cm langer dat hij in werkelijkheid moest zijn!!dit zouden ze daar wel even fixen als er weer stroom was, dat nu dagelijks 10 uur wordt afgesloten. We hebben het eindresultaat nog niet bekeken maar we hadden er vertrouwen in. Volgende week willen we de compost erin gaan storten en de eerste groenteplantjes gaan zaaien. Gister hebben we tevens een voorlichting gegeven aan de docenten die geheel in het teken stond van het Voedingsproject dat eigenlijk het hoofdproject is. In de voorlichting hebben we heel gestructureerd aan de leraren uitgelegd was we gaan doen, wat het doel is, wat we kunnen veranderen en van welke vitamines wij denken dat de kinderen een deficiëntie hebben. Het heeft iets langer dat een uur geduurd en we hadden wel een beetje het idee dat ze het allemaal begrepen. Toch is het moeilijk dit zeker te weten aangezien de gemiddelde Nepalees altijd ja zegt en het begrijpt, terwijl dit vaak niet het geval is. Het was echt leuk om als voedingskundige je kennis aan mensen over te dragen die echt niets van gezonde voeding weten en dan ook nog in het Engels. Ze stelden aan het eind allemaal vragen die wij dan heel professioneel konden beantwoorden, dit voelde goed. Tom en ik zijn deze week een medical check formulier gaan maken waarmee we aanstaande woensdag ongeveer 30 tot 35 kinderen mee gaan checken. Op het formulier staan kernmerken die kinderen met bepaalde voedingsdeficienties kunnen hebben. Vitamine C deficiëntie heeft bijvoorbeeld een slechte weerstand en een beschadigde huid als gevolg en dit kunnen we dan meten en bekijken met het gemaakte check formulier. Ook gaan we de geheugen en concentratie van de kinderen meten met vooraf gemaakte memory spelletjes en allerlei testen om het geheugen te testen. Als we dan later weer een check doen kunnen we goed zien of het geheugen en concentratie vooruit zijn gegaan.

Ook nog een leuk verhaaltje: Bonnie de schoolhond was op een gegeven moment zijn halsband kwijt, waarschijnlijk gejat op een van haar dagelijkse uitstapjes. Tom en ik hebben gelijk een nieuwe voor haar gekocht zodat ze niet voor straathond aangezien wordt. Diezelfde middag liepen we naar de bus om naar huis terug te gaan en 100 meter van de school zagen we een klein hondje bij een huis liggen met de halsband van Bonnie om!!!die hadden de eigenaren van dat hondje gewoon schaamteloos van Bonnie gejat en bij hun eigen hond om de nek geschoven!!!hahahahaha hoe vind je die??we hebben de halsband gelijk terug gevraagd en ze zou hem de volgende dag komen brengen, weet niet of dat nou gebeurd is of niet.

Nou bekijk maar even de foto’s van de tuin, maar we vertellen erbij dat de tuin nu wel bijna af is alleen hebben we daar nog geen foto’s van. Deze zullen spoedig volgen!!!

• 23 Februari 2008 - 09:45

Suzanne M:

jongens wat een spannende verhalen allemaal en ....wat leerzaam ook!
    veel succes en liefs!

• 23 Februari 2008 - 15:59

Mam:

ziet er goed uit allemaal, nu maar hopen dat er wat groente wil groeien. Ziet er wel kicken uit jullie tweeen zo voor de klas. groetjes maar weer, dikke kus

• 23 Februari 2008 - 17:08

Colinda:

Ha jongens, wat zijn jullie goed bezig zeg!! Heel erg leuk allemaal.

Wij moeten ons maar zien te vermaken terwijl jullie daar zo gaaf zijn, dus zijn we gister met de schoolmeiden even een pizza gaan eten in de stad.
    Daarna nog even met Marja en Lies een drankje gedronken, en natuurlijk met Lies weer als laatste doorgezakt tot een uurtje of half 2. Ja, een vrouw alleen moet toch ook een beetje uit?

Ga zo door, volg jullie verhalen graag.
    dikke kus, Colinda.

• 23 Februari 2008 - 19:07

Julia En Brigitte:

hee boys wat is dit grandioos zeg. het ziet er fantastisch uit. laat nu de compost maar komen. ga zo door en natuurlijk onwijs bedankt voor jullie inzet voor 'onze' kids. dhanybaad!

• 24 Februari 2008 - 03:30

Tobias:

leuk om even weer wat van jullie te horen. Ik ben er weer helemaal boven op en ik vind het zo geweldig om die tuin van jullie zo snel vorm te zien krijgen. Met al het gedoe hier valt het wel mee. Ik merk er in ieder geval niet zoveel van. Wel op mijn tripje naar nagarkot was er veel gedonder in baktapur, maar dat heb je misschien al in mijn verhaal gelezen. nou jongens ga zo door. Ik kom aan het eind van mijn annapurna round in pokhara maar dat is pas ergens rond 10 april. Mijn email is trouwens www.tobiaskuyper@hotmail.com Ik hoor van jullie en misschien tot volgende week zondag. groetjes. tobias

• 24 Februari 2008 - 16:23

Leni En Anton:

Hallo Tom en Guus,

We hebben jullie Site weer gevonden.
    Alle leuke verhalen gelezen erg spannend.
    Jullie zijn goed bezig, een leuke maar moeilijke klus.
    De foto’s zijn erg mooi en geven een goed beeld van de (jullie) problemen weer.
    Ga zo door. We blijven het volgen. Veel succes en plezier.
    Groetjes!

• 25 Februari 2008 - 09:27

Jip:

die kas lijkt me groot genoeg om een extra bijverdienste te verdienen uit de zgn papaverteelt .... gheghe.
    Keep up the good work,
    boys,
    gr jip

• 25 Februari 2008 - 14:57

Mina Didi:

Dat ziet er goed uit. Wat een verschil. Ik ken het terrein alleen uit de tijd dat het volstond met rijstplanten.
    Had je nog de groeten van mij gedaan aan Laxmi?

• 27 Februari 2008 - 15:44

Angelique:

Hallo Tom en Guus,

Ik heb via Koen Twilt (project van Langtang Children in Kathmandu) van jullie gehoord en heb jullie site even gecheckt. Maya en ik zijn in november bij beide projecten geweest. Toen wij de school bezochten in Pokhara waren Julia en Brigitte er ook. Jullie verhalen zijn een feest van herkenning. De drukte, de verkopers en de armoede van de kinderen. Ik vind het geweldig wat jullie voor dit project doen en ik ga jullie zeker volgen. Heel veel succes met alles en geniet van het land!

Groetjes Angelique.

• 28 Februari 2008 - 22:00

B&F:

Hi Tom (en Guus),
    Keep up the good work !!!