eerste maand in Pokhara en alweer 5 weken in Nepal - Reisverslag uit Pokhara, Nepal van Guus en Tom Nelissen en Gallizia - WaarBenJij.nu eerste maand in Pokhara en alweer 5 weken in Nepal - Reisverslag uit Pokhara, Nepal van Guus en Tom Nelissen en Gallizia - WaarBenJij.nu

eerste maand in Pokhara en alweer 5 weken in Nepal

Door: Guus en Tom

Blijf op de hoogte en volg Guus en Tom

01 Maart 2008 | Nepal, Pokhara

Wat is de tijd opeens snel gegaan en wat is er al ontzettend veel gebeurt in de 5 weken die we in Nepal hebben doorgebracht. Het was even wennen maar nu voelt het echt goed en begin je het Nepaleze leven echt te begrijpen. In de afgelopen week is er ook weer het een en ander gebeurt met ons project in Pokhara. Zoals we eerder verteld hadden was de gehele overdekking klaar en is de tuin volledig beschermt tegen apen, orang-oetangs en zelfs gorilla’s zouden geen schijn van kans hebben. Nu was het belangrijk dat de grond zaaiklaar en vruchtbaar gemaakt zou worden. We begonnen eerst maar weer eens met spitten om wat stenen te verwijderen en de gegraven geul te dichten. Toen hadden we met Laxmi besproken dat er compost op de droge grond gestort moest worden. Bij het woord compost hebben wij nuchtere Hollanders een beeld van vochtige zwarte aarde in ons hoofd. In Nepal is dit een ander verhaal aangezien je gewoon bij een boer langs gaat en vraagt of je 50 zakken gegiste koeienpoep mag tegen een luttele prijs van 35 rupee per zak. De dag nadat we dit geregeld hadden gingen we met een lokale tractor langs de boer die met zijn handen de poep in de zakken stond te scheppen. Het waren 50 zakken die echt heel zwaar waren en een flink end naar de weg gebracht moesten worden waar de tractor klaar stond. Balancerend over een hoop mest moest Tom het ontgelden toen hij tot zijn enkels in een onverklaarbare gele/bruine plas ging staan. De 50 zakken werden voor de tuin afgeleverd en alleen nog uitgeladen te worden. De dag na het poepavontuur gingen we de mest met onze handen over het tuin terrein verspreiden. Vervolgens zijn we de tuin van achter naar voren gestructureerd om gaan ploegen waar we nog eens 20 zakken stenen hebben verwijderd, we schatten het totaal zeker op een ton aan gesteente. Omdat we de omliggende muren zo saai en grijs vonden hebben we contact gelegd met een lokale schilder die de muren voor een aangename prijs gaat voorzien van: Namaste Primary School Garden en 10 stuks groente met de Engelse en Nepaleze naam eronder. We hebben gezien wat de schilder kan aangezien hij ook de school onder handen heeft genomen en het ziet er echt heel mooi uit.

Ook zijn we begonnen met onze eerste meting, de zogeheten nulmeting die ons de informatie geeft van de beginsituatie en zal fungeren om de andere metingen mee te vergelijken. In een vrijstaand lokaal hadden we een soort onderzoeksruimte gemaakt waar we 30 kinderen konden meten en aan een geheugenspelletje konden onderwerpen. Het was echt heel interessant wat voor een informatie we allemaal hebben vergaard en we zijn met zekerheid aanwijzingen tegengekomen die duiden op ondervoeding en verscheidene vitamine deficiënties. Alle kinderen hadden meer dan regelmatig last van griep en snotneuzen. Ook de tanden zagen er zelden goed uit en waren eigenlijk allemaal voorzien van een rottend exemplaar. Sommige kinderen zagen er echt uit als 4 en waren dan 7, deze waren echt veel te klein en te licht voor hun leeftijd. Van alle kinderen namen we foto’s van hun gebit, tong, tandvlees en van hun gezicht. Op deze manier kunnen we het nog goed nakijken en misschien dat we tijdens het onderzoek iets over het hoofd hebben gezien. Bij de geheugentestjes werden we ook wel een beetje verrast aangezien niemand het spel echt snapte en er bij het memoryspel gewoon ongestructureerd kaartjes werden omgekeerd. De meeste kinderen snapte gewoon niet dat je moest onthouden waar een plaatje lag en daar het andere plaatje bij moest zoeken. Toch hebben we netjes opgeschreven hoe de kinderen presteerde en kijken we later even of we hier mee verder gaan. Bij het onthouden van zoveel mogelijk plaatjes in 30 seconden uit een bladzijde van een boek werden we ook wel een beetje teleurgesteld. Of de kinderen snapte het niet wat ons onwaarschijnlijk lijkt, of ze hebben gewoon echt een slecht geheugen en gaan we na het voedingsproject enorme vooruitgangen zien. Sommige kinderen konden echt maar 1 dier opnoemen terwijl er zeker 15 beesten op het plaatje te zien waren. Toch was het leerzaam en kunnen we echt wat doen met de gegevens en misschien dat we bij de volgende metingen goede vooruitgangen zien, wie weet.

Woensdag zijn we bij de lokale melkfabriek langs gegaan en hebben we een tour door een vrij moderne fabriek gekregen. Ook hebben we overlegt om 3 keer per maand elk kind op school een bakje gevuld met 200 ml yoghurt (curd,dahi) te geven. We zijn tot een goeie prijsafspraak gekomen en waarschijnlijk gaat de prijs nog omlaag maar daar zou de baas zich nog even over buigen. We wilden deze vrijdag beginnen met het verstrekken van de yoghurt maar dit ging even mis omdat niemand opeens wist waar we het over hadden en ze vertelden ons dat ze alleen plastic zakken gevuld met een liter yoghurt hadden. Als we terug komen uit KTM gaan we weer langs met Laxmi om het nogmaals te regelen.

Een ander hoogtepunt deze week was het nieuws uit Nederland dat de 14 dozen gevuld met 150000 door Davitamon gesponsorde kinder multivitaminepillen naar Nepal wordt gestuurd. Dinsdag zijn ze bij Tom opgehaald en komen ze vandaag of morgen in Kathmandu aan waar Tom en ik ze met open armen op staan te wachten. Het zit ons allemaal wel heel erg mee in ons voedingsproject kunnen we wel stellen. Vanuit KTM laten we de pillen door een postorderbedrijf versturen naar Pokhara en kunnen we over niet al te veel tijd de eerste pillen uitdelen. Wie had dat ooit gedacht??14 dozen vitaminepillen vanuit Nederland Nepal in krijgen!!!!

Ook komt mijn moeder maandag aan in KTM en gaan we haar ophalen!!hier hebben we heel veel zin in en gaan haar een warm welkom geven zodat ze niet alleen in de chaos van KTM terecht komt.

• 01 Maart 2008 - 07:48

Peter Stradmeijer:

Gozers, als ik alle verhalen lees krijg je echt hier in Nederland de indruk dat jullie echt aan het werk zijn en goede resultaten scoren. In het begin toen ik van jullie plannen hoorde dacht ik... wat zal dat weer worden - zal het werken wat ze willen. Of het allemaal helemaal gaat zoals jullie willen weet ik niet, maar jullie zijn in ieder geval een fantastische ervaring verder. Die neemt jullie niemand meer af.
    Toppie!!!!!!

• 01 Maart 2008 - 08:08

Laurien:

o jongens wat een geweldig idee om die lokale schilder 10 stuks groente op de muren te laten schilderen! Die ene foto met dat beteuterde kindje in het roze - dat was zeker degene die maar één dier wist op te noemen? Wat zielig! En dan Tom zo zwaar serieus met de meester voor het snufferdje van dat andere rozegeklede meisje - aaaahhh - ik zie aan haar ruggetje dat ze denkt dat ze een soort examen doet - misschien wisten ze wel niks omdat ze onder zo onder de indruk waren...het was weer een heerlijke fotostrip en ik moest enorm lachen - en dat terwijl ik op van de zenuwen ben voor mijn aanstaande vertrek! kus van ja - ook MAM (hoe onderscheiden jullie de verschillende MAMMEN?)

• 01 Maart 2008 - 11:29

Eva:

Wat goed dat jullie zo lekker bezig zijn! Erg leuk om de verhalen te lezen.
    Succes met alles! Liefs, Eva (V)

• 01 Maart 2008 - 12:35

Annemarie:

Weer een goed verhaal boys! Top dat jullie de plannen zo mooi waarmaken! Succes daar, Liefs Annemarie

• 01 Maart 2008 - 14:40

Mam:

Het project begint vorm te krijgen. Leuke foto's er weer bij. Wij hadden van Joyce gehoord dat de pillen eindelijk voor een redelijke prijs naar Nepal verzonden zouden worden. Gelukkig maar dat jullie nu ook daarmee kunnen beginnen. Tom maandag ben ik extra met mijn gedachten bij je, je zult het voelen. Liefs dikke kus ook voor Guus
    mams

• 01 Maart 2008 - 15:42

Jip:

poepstampers...
    wel lief zijn tegen mijn moederke.
    kus jip

• 01 Maart 2008 - 16:44

Herna:

Over de yoghurt...het kan zijn zijn er geen bakjes yoghurt bestaan. Ik heb ze ook nog nooit gezien in Pokhara. Melk,olie,curd ken ik alleen maar verpakt in zakjes.

• 02 Maart 2008 - 15:03

Jannes En Hermien:

Hoi Tom (en Guus natuurlijk ook) eindelijk de site gevonden en met veel interesse gelezen! Blijven je zeker volgen. Heel leuk om jullie berichtgeving en foto's te bekijken. Wij wensen jullie veel succes met dit prachtige project. Veel groeten van ons en pas goed op jezelf!

• 03 Maart 2008 - 10:31

Wilma En Fam.:

Leuk dat we jullie nu een beetje kunnen volgen.Had al een paar keer gezocht, maar kon jullie niet vinden. Nu wel gelukt dus. Veel succes nog!!

• 05 Maart 2008 - 16:02

Amy:

Hé Tom en Guus,

Wat een super verhalen en avonturen allemaal!!! Jullie zijn echt goed en creatief bezig! Leuk dat jullie zoveel kunnen schrijven en ons een beetje op de hoogte houden. Heel veel succes verder en geniet ervan!

• 07 Maart 2008 - 13:17

Tessa:

Whoa jongens! ik ben jaloers! (behalve op jou poepavontuur Tom ;p) wat een goed werk hebben jullie al gedaan! Die groentetuin is echt mega! hoe cool is dat, dat jullie dat gewoon helemaal gebouwd hebben. Hopelijk mogen jullie nog veel hulp verwachten, zodat de plannen kunnen worden uitgevoerd!
    Geniet nog van deze mooie en leerzame tijd en hou jullie taai!
    Dikke kus! tess (uit Kuopio!)

• 07 Maart 2008 - 13:47

Mirjam:

Hey lieve jongens,

Hier een berichtje vanuit de University of Kuopio.
    Bedankt voor jullie lieve brichtjes!
    Echt zo goed wat jullie in 5 weken al gedaan en ondernomen hebben!! De tuin ziet er ook super uit! Ben trots op jullie!
    Ik ben deze week vooral bezig geweest met de stad verkennen en dingen regelen.
    Dinsdagavond ben ik naar skischans springen geweest, echt leuk om dat een keer in het echt mee te maken maar koud jo niet normaal meer (-10)! We hebben het een uurtje vol gehouden en zijn toen terug gelopen (als je loopt heb je geen last van de kou). Vandaar dat ik hier meer loop dan thuis Tom!!;-), en omdat we nog geen fiets hebben (gaan we kopen). Haha wat een andere wereld dan bij jullie he.
    Vannavond ga ik uit met een hele groep exchange students die in mijn flat wonen, dus dat wordt vast gezellig.

Verder het is super relaxt hier, ik had woensdag een gesprek met de leraar die mij begeleid, ze is net als alle leraren hier erg aardig en mijn opdracht is echt leuk. Ik wil straks een beetje gaan beginnen maar ze zei me vooral rustig aan te doen dus dat is wel fijn!

Nou ik ga stoppen anders wordt het veel te lang, jullie vinden het vervolg wel weer op mijn site.

Heel veel succes verder met jullie project, ik volg jullie en tot snel!!!

Dikke kus,
    Mirjam

Ps. Was de tegenslag het tot je enkels in de poep staan Tom? haha